12 July, 2009

PERSEDIAAN UNTUK MENUKAR LAMPIN BAYI






















Lampin, sama ada lampin pakai buang atau kain lampin amat perlu ditukar dengan segera apabila basah dan lebih lagi jika terdapat kotoran seperti najis. Ini dapat mengelakkan dari ruam lampin dan lain-lain penyakit kulit. Jadi apakah langkah yang perlu diambil sebelum anda melakukan aktiviti menukar lampin sebelum membersihkan kotoran ditubuh bayi?

Sila ikuti langkah berikut;
  1. Sediakan tempat tertentu untuk memakaikan lampin.
  2. Pastikan semua keperluan mudah diambil dan digunakan. Keperluannya adalah seperti; alas plastik, lampin yang bersih, tuala kecil, kapas atau tisu lembap, bedak bayi(jika perlu), seluar, baju, bekas untuk lampin kotor(misalnya beg plastik) dan pastikan juga ada bekas untuk membuang kotoran(tong sampah bertutup). Kemudian;
  3. Letakkan bayi di atas alas plastik. (Awas! jangan tinggalkan bayi). Tanggalkan lampin kotor dan masukkan ke dalam bekas yang telah disediakan.
  4. Bersihkan semua bahagian yang terkena najis dengan kapas/tisu lembap. Lap dari bahagian pinggang mengarah ke bawah punggung dan bukan sebaliknya.
  5. Untuk bayi yang lebih besar, basuh dengan air bersih.
  6. Lap hingga kering.
  7. Bercakap kepada bayi dan elakkan dari memarahi bayi atau berikan barang permainan yang mudah dipegang seperti kelentong untuk mengalih perhatiannya atau mengelakkan bayi menggeliat.
  8. Pakaikan lampin, seluar dan baju.
Mudah sahaja. Jangan mengambil masa yang terlalu lama. Bayi mungkin akan merasa bosan kerana penumpuannya terhadap sesuatu amat singkat. Anda perlu lakukan dengan cepat dan tepat!

No comments:

Post a Comment