07 February, 2009

BAYI DAN TIDUR

Bayi kebiasaannya memerlukan waktu tidur yang panjang berbanding kanak-kanak yang lebih berusia darinya iaitu sekitar 16 hingga 17 jam sehari (9 jam di waktu siang, 8 jam di waktu malam). Bayi belum dapat membezakan antara waktu tidur dan waktu jaga. Adalah menjadi tugas kita yang dewasa untuk mengatur waktu tidurnya. Bagi bayi yang ditinggalkan di TASKA, anda boleh lihat aturan masa (sekadar untuk panduan) seperti dibawah ini;

7 pagi-10 pagi : tidur
10 pagi - 11 pagi : mandi, tukar lampin,pakaian, makan/menyusu
11 pagi - 12 tengahari : bermain/bermesra dgn pengasuh
12 tengahari - 4 petang : tidur
4 petang - 5 petang : mandi, tukar lampin, pakaian, makan/menyusu
5 petang - 6 petang : bermain/bermesra dengan pengasuh
6 petang - 7 petang : tidur/menunggu ketibaan ibu bapa

Cuba anda hitung masa tidurnya, sekurang-kurangnya bayi mempunyai waktu yang cukup agar dia kelihatan riang setelah sedar dari lenanya di siang hari. Jadi, tiadalah ibu bapa yang akan "complain", "mengapa bayi saya selalu menangis?". Bak kata dalam iklan; anak riang, ibu pun senang!

Pastikan juga waktu tidurnya tidak diganggu dengan bunyi yang mengejutkannya seperti; deringan telefon, bunyi sudu jatuh, orang dewasa berbual dengan suara yang lantang(misalnya). Kalau boleh, anda bedungkan saja bayi kerana cara ini dapat mengelakkannya dari merasa terlalu terkejut hingga menggangkat tangannya yang menyebabkan bayi terus menangis. Dari pengalaman saya, bagi bayi yang tidak ditidurkan dalam buaian, cara membedungkannya adalah pilihan yang terbaik.

Paling perlu, periksa sentiasa lampinnya. Tukar secepat mungkin jika anda dapati lampinnya basah atau terdapat najis. Jangan biarkan lampin yang kotor terlalu lama dipunggung bayi bagi mengelakkan berlakunya situasi "melecet" di kulit bayi.

Sekali lagi, "ANAK RIANG, IBU PUN SENANG !"

No comments:

Post a Comment