23 January, 2009

MONDAY BLUES

Hari ni tajuk lain macam sikit. :)

Nak tau kenapa? Kalau anda yang bekerja dipejabat, hari Isnin anda akan kata "Monday Blues", sebabnya Sabtu dan Ahad dah cuti, nak masuk kerja semula, rasa malaslah pulak. Kan? Kanak-kanak pun begitu, terutamanya yang ditinggalkan ibu bapa di TASKA.

Suasana di rumah lain, di TASKA juga lain. Satu atau dua hari bersama ibu bapa dirumah memang selesa. So, mulalah pengasuh pening kepala. Ada kanak-kanak yang ok, ada yang menangis tak mau masuk ke TASKA. Samalah macam kanak-kanak yang baru sehari ditinggalkan di TASKA. Jadi, sabarlah ye.

Bagi bayi yang biasa tidur dalam buaian dirumah, di TASKA kebanyakannya hanya tidur di atas tilam, mulalah meragam. Kalau anda yang tidak biasa dengan tangisan dan ragam bayi, harap belajarlah membiasakan diri dengan semua ini. Mudah saja. Anggaplah tangisan mereka bagaikan muzik yang sedap didengar, macam dengar lagu "ROCK". Bila dah penat, mereka akan cool down, pujuklah sikit. Oklah kan?

Ni, nak datang pula cuti Tahun Baru Cina - seminggu tu!. Minggu depan, "masak"lah para pengasuh kita. Sabar, sabar..

Bukan apa, kalau tak silap saya memang penggunaan buaian "tidak digalakkan", atau kalau boleh saya katakan "dilarang" sama sekali di TASKA. Ada saya di beritahu, kalau ibu bapa masih mahu anaknya ditidurkan dalam buaian, kena buat permintaan bertulis kepada pengusaha TASKA dan kena bawa buaian sendiri. Ish, ish...!. Cuba anda fikirkan, apakah rasionalnya larangan ini?

Apa pun, selamat bercuti bagi anda. Jumpa lagi....

No comments:

Post a Comment