16 December, 2008

PENDIDIKAN ANAK-ANAK DALAM ISLAM

Sebagai ibu bapa dan anggota masyarakat terutamanya kakitangan Taska, adalah menjadi tanggungjawab kita untuk memberikan asuhan dan didikan sempurna kepada kanak-kanak. Merekalah yang bakal memimpin negara dan warisan kita yang akan datang dan seterusnya.. Jadi, bekalkanlah mereka dengan panduan dan didikan yang berguna sewaktu usia kanak-kanak mereka. Bak kata pepatah, melentur buluh biar dari rebungnya.

Dalam catatan saya yang lalu, ada saya sebutkan konsep bermain sambil belajar dan ini juga banyak kita dengar diwar-warkan melalui media cetak, media elektronik dan juga melalui perbincangan oleh pakar-pakar dalam bidang kanak-kanak. Bermain adalah perkara yang paling asasi dalam dunia kanak-kanak.

Dalam memberikan pendidikan agamanya, biarlah jangan sampai melebihi batas kemampuan sebagai kanak-kanak. Islam adalah agama pertengahan dan sesuatu yang baik adalah pertengahannya.

Melalui laman web saya, saya ketengahkan buku bertajuk "Pendidikan Anak-Anak Dalam Islam" hasil karya Allahyarham Prof. Abdullah Nasih Ulwan dari Universiti Al-Malik Abdul Aziz, Jeddah. Asal buku ini adalah dalam bahasa Arab dan buku ini adalah terjemahan dalam Bahasa Melayu. Anda boleh layari laman web saya (mycreche.com.my) atau klik di sini. Buku ini sesuai dijadikan koleksi untuk panduan kita semua. Ambil yang baik. Seperti kata pepatah melayu "yang baik jadikan teladan, yang buruk jadikan sempadan. Jumpa lagi.

No comments:

Post a Comment