22 December, 2008

APABILA 1+1 =2

Teruskan bacaan anda dibawah tajuk ini.

Memanglah 1+1 = 2. Ada yang kata 1+1, takkan dapat jawapan 2(pelik tapi benar). Disini saya bukanlah mahu menerangkan kepada anda formula yang kedua, tapi saya akan terangkan formula yang pertama dari sudut pandangan saya sendiri. Mungkin anda ada pandangan yang berbeza. Terpulanglah, tepuk dada, tanya diri sendiri. :)

Di sini, yang saya maksudkan adalah apabila anda ibu bapa/pengasuh mendapat anak yang kedua dibawah asuhan/jagaan anda. Adalah menjadi tanggungjawab setiap dari kita yang dewasa untuk bersedia segala kemungkinan yang akan berlaku apabila anda mula mendapat seorang lagi anak. Pada permulaan sebelum kehadiran anak kedua, kebanyakkan anak pertama akan rasa teruja. Iyelah, dapat kawan barulah katakan. Tiba-tiba, sebaik saja yang sulung menerima kehadiran yang kedua, maka akan berlaku konflik dalamannya. Sama ada positif atau negatif, kadangkala kita sendiri tak sedar.

Jika anda menghantar anak-anak ini ke TASKA, yang sulung akan dipisahkan tempat masing-masing. Ada hikmahnya, kerana bayi mempunyai antibodi yang agak lemah dan mudah dijangkiti penyakit jika bersama kanak-kanak yang lebih dewasa darinya. Sebagai ibu bapa, anda harus faham dengan peraturan yang dinyatakan oleh pihak pentadbir TASKA.

Yang menjadi masalah adalah apabila ibu bapa sendiri menggalakkan anak yang lebih dewasa untuk berada bersama bayi mereka di tempat yang sama. Apabila ini dibenarkan, pelbagai perkara harus di ambil kira. Antaranya, anda mungkin hanya akan lebih memudahkan pengasuh dalam urusan mereka. Ini kerana kadang kala anak sulung lebih teruja untuk melakukan tugas yang sepatutnya dilakukan oleh pengasuh. Sebagai contoh, memberi susu kepada bayi, menukarkan lampin bayi, mendukung bayi dan jangan terperanjat kadangkala sehingga memandikan bayi anda! Jika ini berlaku, bayangkanlah bagaimana perasaan pengasuh yang anda amanahkan untuk menjaga bayi tersebut. Mungkin anda kata "sukalah dia, ada pembantu!". Sebenarnya anda seolah-olah sudah ada ketidakpercayaan dalam diri terhadap pengasuh atau TASKA tersebut.

Mungkin juga, secara kebetulan ketika yang sulung sedang menyusukan atau mendukung atau menukarkan lampin, datang orang lain/ibu bapa bayi yang lain di TASKA itu. Anda pasti tahu apa yang bermain dalam fikiran mereka?

1 comment:

  1. Salam perkenalan........semoga anda teruskan usaha murni anda...selamat tahun baru 2009.

    ReplyDelete