10 December, 2008

8 TIPS UNTUK SELERA MAKAN ANAK

Ramai ibu/pengasuh menghadapi masalah kanak-kanak yang tidak mahu makan. Ini adalah kerana kebanyakan kanak-kanak hanya mahu minum susu sahaja atau hanya makan satu jenis makanan sahaja, terutamanya makanan ringan. Akibatnya, berat badan mereka menurun seterusnya mengganggu tumbesarannya dan sudah tentunya ibu/pengasuh akan menghadapi tekanan dengan masalah ini.

Suka saya mengingatkan supaya ibu/pengasuh jangan menggunakan paksaan supaya anak memakan apa saja yang dihidangkan. Cara ini akan hanya menambah tekanan kepada diri ibu/pengasuh dan juga kanak-kanak itu sendiri. Jadi, tiada situasi menang-menang dengan cara ini.

Berikut adalah 8 tips untuk ibu/pengasuh yang menghadapi masalah ini :-
  1. Berikan pelbagai pilihan makanan yang bersesuaian dengan usia kanak-kanak, tetapkan waktu makan, menikmati 'snack' menjadikan waktu makan adalah waktu yang disenanginya.
  2. Berikan contoh pemakanan yang sihat kepada kanak-kanak dan tunjukkan anda benar-benar menyukainya. Cuba elak membuat rungutan mengenai makanan yang tidak anda sukai.
  3. Perlu diingat bahawa kanak-kanak memiliki perut yang kecil. Jadi, jangan longgokkan makanan dalam pinggan mereka.
  4. Untuk proses tumbesarannya dan mengekalkan kadar tenaga, kanak-kanak perlu kerap makan. Hidangannya adalah terdiri dari 3 kali makan dan dua kali makanan ringan dalam sehari.
  5. Perkara yang paling penting dalam penyediaan makanan untuk kanak-kanak adalah jenis makanan berkhasiat dihadapan mereka tanpa perlu menekankan berapa banyak yang dinikmati. Kualiti makanan yang diambil lebih utama dari kuantiti.
  6. Sekali lagi, tetapkan satu masa makan yang khusus setiap hari sekalipun ia akan membosankan anda. Hidangkan mereka pilihan makanan yang sama untuk beberapa kali dalam seminggu, mungkin anda mampu mengesan makanan yang paling disukainya.
  7. Seeloknya jangan cuba merasuah kanak-kanak kerana mereka akan makan kerana terpaksa untuk mendapatkan hadiah yang akhirnya nanti mereka akan langsung membenci makanan itu.
  8. Hadkan pengambilan cecair seperti susu, jus dan air sebelum 1 jam atau 2 jam sebelum makan kerana mengambil cecair terlalu banyak akan hanya mengurangkan selera makan mereka.
Usaha yang berterusan tanpa mengenal jemu adalah tanggungjawab para ibu/pengasuh. Ini bertujuan untuk memastikan tumbesaran kanak-kanak yang sihat demi masa depan mereka. Masa depan mereka bergantung dari didikan dan asuhan yang diterima dari para ibu/pengasuh. Tampilkan contoh yang baik untuk mereka dan semoga anda berjaya dalam usaha pengasuhan dan pendidikan awal kanak-kanak. Jumpa lagi!

1 comment: